Науковці підтвердили досяжність мети 1,5° С
У серпні 2021 року Міжурядова група експертів зі зміни клімату (МГЕЗК) опублікувала довгоочікуваний звіт “Зміна клімату 2021: фізична наукова основа” та винесла ним твердий вердикт людству у відношенні до зміни клімату: винні. Найактуальніші дослідження науковців з усього світу підтверджують, що хвилі тепла та інші екстремальні погодні явища пов’язані з діями людини, а в першу чергу — зі спалюванням викопних палив. Через 20 років світ може стати теплішим на 1,5°С у порівнянні з доіндустріальним рівнем.
Але втримати підвищення середньої глобальної температури на відносно прийнятному рівні — все ще можливо. Обмеження зростання температури на рівні 1,5°С може відбутися лише за умови невідкладного скорочення об’ємів викидів парникових газів у великих масштабах. Міжнародне енергетичне агентство у своєму щорічному оглядовому звіті зробило висновок, що у сценарії досягнення мети 1,5°С немає жодного місця новим проектам на викопному паливі для жодної країни світу. Натомість, розвиток відновлюваної енергетики, енергоефективне виробництво і споживання, а також запобігання витокам метану є економічно доцільними заходами, які потрібно невідкладно впроваджувати.
Хвиля обіцянок про вуглецеву нейтральність
Більшість країн світу та більш ніж 800 компаній мають або розглядають ціль досягнути нульових викидів. Світові економічні гіганти — США, Японія, Європейський Союз та Південна Корея вже заявили про намір досягти кліматичної нейтральності до 2050 року. Китай, Україна, а віднедавна і Росія також поставили таку мету, але на ще більш віддалений 2060 рік.
Згідно з аналізом World Resources Institute, якщо країни Великої двадцятки зобов’яжуться досягти кліматичної нейтральності до середини століття та приведуть свої Національно визначені внески у відповідність до траєкторії 1,5°С, зростання середньої глобальної температури до кінця століття можна обмежити до 1,7°С, а отже й мета Паризької угоди стане досяжною.
Зважаючи на велику кількість заяв щодо вуглецевої або кліматичної нейтральності, можна зробити хибний висновок, що виконання цих обіцянок буде достатньо для реалізації Паризької угоди. Насправді ж міжнародні експерти та науковці попереджають про можливу пастку, в яку ми можемо потрапити, якщо будемо так гадати: “… теоретично [ідея щодо вуглецевої нейтральності] — це хороша ідея. Але на жаль на практиці вона лише сприяє підтриманню віри у те, що нас врятують технології, і зменшує відчуття терміновості та розуміння, що ми маємо зменшувати викиди вже зараз“.
Дійсно, вуглецева нейтральність не означає зменшення викидів до нуля. Мова йде про “нетто-нуль викидів”, тобто будь-які викиди парникових газів в атмосферу в результаті людської діяльності мали б врівноважуватися тотожною кількістю цих газів, вилучених з атмосфери. Тож представники бізнесу та урядів можуть ставити подібну мету, сподіваючись на широке використання технологій уловлювання та зберігання вуглецю у майбутньому. Такий підхід несе велику кількість ризиків, у тому числі й відкладання кліматичних дій на потім, коли вже буде запізно.
Історична відповідальність за зміну клімату краще зрозуміла
Коли мова йде про відповідальність країн за викиди парникових газів, експерти звертають увагу не лише на сьогоднішні викиди, але й на історичні. Історія має значення, адже потепління на 1,1°С, свідками якого ми є, тісно пов’язане із сукупною кількістю вуглекислого газу (СО2), викинутого від початку індустріальної революції. Усього з 1850 року людство викинуло в атмосферу близько 2500 мільярдів тонн СО2. Щоб утримати зростання глобальної середньої температури на рівні 1,5°С, у нас залишилося не більше 500 мільярдів тонн так званого “вуглецевого бюджету”.
Carbon Brief проаналізували, викиди СО2 яких країн історично були найбільшими. Окрім викидів СО2 від спалювання викопних палив та виробництва цементу, до аналізу також вперше включили викиди від зміни землекористування та вирубки лісів. У рейтингу країн з найбільшими кумулятивними викидами за 1850-2021 роки опинилася і Україна, яка посіла 11-те місце, між Канадою та Францією. Перша шістка країн рейтингу (США, Китай, Росія, Бразилія, Індонезія та Німеччина) спільно є відповідальними за більш ніж половину усіх історичних викидів в атмосферу.
Важливі заяви країн напередодні переговорів
США. У перший день президентства Джо Байдена країна відновила свій підпис під Паризькою угодою, відкликаний раніше Дональдом Трампом. Тож США у якості офіційної сторони будуть брати активну участь у переговорах у Ґлазґо. У вересні 2021 року Джо Байден також заявив про готовність країни подвоїти кліматичне фінансування та виділяти 11,4 мільярдів доларів США щорічно до 2024 року.
Китай. У вересні 2021 року під час Генеральної Асамблеї ООН президент Китаю Сі Цзіньпінь заявив, що країна більше не будуватиме вугільні електростанції за кордоном. Після цього Банк Китаю підтвердив зупинку фінансування нових вугільних проектів за кордоном вже з останньої чверті 2021 року. Згідно розрахунків Міжнародного енергетичного агентства, таке рішення Китаю допоможе запобігти викидам 20 мільярдів тонн парникових газів до 2050 року.
Європейський Союз та США оголосили про спільну ініціативу щодо скорочення глобальних викидів метану на щонайменше 30% до 2030 року. Хоча варто зазначити, що згідно вже згаданого вище звіту Міжнародного енергетичного агентства, необхідним вважається скорочення викидів метану на 75% до 2030 року для уможливлення відповідного сценарію 1,5°С. До ініціативи вже приєдналися десятки інших країн, у тому числі дев’ять з 20-ти країн, які є найбільшими забруднювачами з точки зору викидів метану. Уряд України також розглядає можливість доєднатись до цієї ініціативи та вважає, що Україна має може скоротити викиди метану на більший об’єм ніж пропонується засновниками ініціативи.
Об’єднані Арабські Емірати стала першою країною Перської затоки, яка оголосила про мету досягти вуглецевої нейтральності до 2050 року. Прем’єр-міністр ОАЄ заявив, що країна планує інвестувати 165 мільярдів доларів у чисту енергетику до 2050 року.
Туреччина стала останньою країною великої 20-ки, яка ратифікувала Паризьку угоду. Уряд Туреччини також затвердив мету щодо досягнення кліматичної нейтральності до 2053 року. Не зважаючи на те, що в рамках РКЗК ООН Туреччина має статус розвинутої країни, Туреччина заявила, що виконуватиме Паризьку угоду виключно у статусі країни, що розвивається.
Європейський Союз оприлюднив законодавчий пакет Fit for 55, головною метою якого є зменшення середніх викидів вуглецю на 55% до 2030 року порівняно з 1990 роком, а також реалізація проміжних цілей стратегії Зеленого Курсу для досягнення Євросоюзом вуглецевої нейтральності до 2050 року.
Індія та Південна Африка пообіцяли до переговорів у Ґлазґо оновити свою кліматичну мету. Уряд Південної Африки затвердив нову кліматичну мету до 2030 року, яка є співставною з утриманням потепління на рівні 1,5°С.
Данія та Коста Рика заявили про створення альянсу Beyond Oil and Gas Alliance (BOGA). Вони запрошують долучитися до Альянсу усі країни, які прагнуть призначити дату повної відмови від добування нафти та газу.
Україна оновила свій національно визначений внесок та готує план дій до нього. Щоб забезпечити фінансування заходів з декарбонізації та модернізації економіки, уряд оголосив про створення Українського кліматичного фонду, який може розпочати роботу вже на початку 2023 року. Фонд планується наповнювати з державного бюджету через надходження від податку на викиди СО2 та інших екоподатків, а також за рахунок коштів міжнародних фінансових організацій.