Під час чергової Міжнародної конференції з питань відновлення України (Ukraine Recovery Conference – URC 2024) у Берліні є потреба вкотре підняти питання фінансування відбудови на місцях. Відновленню громад та регіонів присвячено окремий тематичний вимір на конференції, тож нині це питання особливо актуальне.
З 2022 року допомога Україні від Європейського союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ зросла в більш як 360 разів, а підтримка з боку міжнародних фінансових організацій (МФО) зросла більш як вчетверо порівняно з 2021 роком. Однак, практично все фінансування спрямовується або до державного бюджету, або як кредитні програми великим містам-регіональним центрам, бізнесу, державним інституціям та міністерствам, або українським банкам. За усіх проектів, висвітлених на порталі Міністерства фінансів, менше п’ятої частини так чи інакше стосуються громад.
Виглядає так, що середньостатистичні українські громади залишаються сам на сам з потребою пошуку фінансування для забезпечення стійкості, відбудови та сталого розвитку.
Великі міста та обласні центри мають певний досвід роботи з МФО та залучення кредитних ресурсів. Сільські та селищні громади донедавна не мали можливості здійснювати запозичення для потреб свого розвитку. Лише наприкінці 2023 року Верховна Рада України внесла необхідні зміни, які скасовують дану дискримінаційну норму. Однак досі існує потреба в розробці чітких алгоритмів як посадовцям громад залучати кредитні ресурси та підвищувати рівень їх фінансового й проєктного менеджменту.
Досвід Європейського інвестиційного банку (ЄІБ) у фінансуванні проєктів відбудови через Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України виявився не дуже ефективним щодо швидкості та ефективності освоєння коштів: лише трохи більше ста громад зможуть профінансувати свої проєкти відбудови в рамках програм ЄІБ на 161 млн євро субвенцій до місцевих бюджетів. Також є певні питання щодо прозорості відбору проєктів муніципалітетів – на сайті міністерства доволі складно знайти необхідну інформацію. Це аргумент на користь необхідності безпосередньої взаємодії громад та міжнародних фінансових організацій (МФО).
З одного боку роздроблення фінансових ресурсів МФО для підтримки малих проектів – доволі вартісне задоволення з огляду на необхідність фахового їх супроводу. З іншого – немає розуміння умов формування громадами спільних пакетних пропозицій проєктів для фінансування МФО. Зрозуміло, що ці пакетні пропозиції найперше мають стосуватися найкритичніших потреб забезпечення стійкості на місцях, а також базуватися на стратегічному баченні відновлення та регіонального розвитку.
Використання досвіду реалізації проєктів міжмуніципального співробітництва, адаптація досвіду відновлення країн від воєн та катаклізмів є шляхом до прямого фінансування проектів муніципальної відбудови від МФО
У реєстрі договорів про територіальне співробітництво громад з грудня 2014 р. до 22 травня 2024 р. зареєстровано 1106 таких договорів для спільної реалізації проєктів та спільного надання послуг, з яких 269 (24%) укладено вже після повномасштабного вторгнення. За даними Моніторингу реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, станом на 1 квітня 2024 р. 714 громад охоплено 467 договорами міжмуніципального співробітництва. Щоквартальна позитивна динаміка підтверджує зацікавленість громад у об’єднанні зусиль задля досягнення спільних інтересів. Громади також шукають партнерів і на міжнародному рівні – за даними офіційного Моніторингу, 414 громад уклали 1606 договорів міжнародного партнерства з муніципалітетами 62 країн світу.
Реалізуються успішні ініціативи з підтримки міжмуніципального міжнародного співробітництва: Cities4Cities | United4Ukraine, «Мости довіри» від U-LEAD with Europe.
На місцевому рівні для органів місцевого самоврядування (ОМС)
На регіональному рівні
У контексті залучення коштів міжнародних фінансових орагнізацій на відновлення на місцях роль регіонального рівня є критично важливою. Саме обласні адміністрації у співпраці з обласними радами можуть визначати критично важливі напрями розвитку комплексних проєктів у контексті стратегічного бачення розвитку регіону.
На державному рівні
На міжнародному рівні – для донорів
Зараз важливо посилити взаємодію та співпрацю учасників усіх рівнів: місцевого, регіонального, національного та міжнародного, задля підтримки сталої зеленої відбудови на місцях, підкріпленої фінансовим позабюджетним ресурсом.
Фото заголовку: ГО Екоклуб
Екодія звернулась до представників влади України щодо кліматичної шкоди в Реєстрі збитків.
Нове положення несподівано відкрило шлях до закупівлі російського реакторного обладнання з Болгарії.
Запрошуємо до участі представників та представниць органів місцевого самоврядування, громад, громадського сектору, енергоменеджерів і фахівців.
Вже півтора роки залишається невирішеною проблема катастрофічного забруднення річки Псел на Полтавщині.
Вони забезпечать лікарні світлом навіть під час відключень і дозволять заощаджувати на комунальних послугах.
Попри існуючі труднощі, є позитивні приклади співпраці між науковими установами та лісокористувачами, що можуть покращити…