Російська нафта та газ — тільки в обмін на продовольство!
Енергетика — чи не найскладніший сектор для санкцій. З одного боку, Росія значно залежна від продажу своїх енергетичних ресурсів, з іншого боку — скорочення поставок російського газу може спричинити зростання цін, від чого сама Росія може виграти.
Українські експерти роками закликали країни ЄС, особливо Німеччину, починати реальну диверсифікацію джерел постачання енергоносіїв. Цього не було зроблено вчасно. Тепер потрібні швидкі рішення, щоб Росія далі не використовувала енергетику як зброю і проти України, і проти ЄС.
Усе ще є можливості обмежувати доступ Росії в енергетиці до інфраструктури, коштів, можливих нових контрактів і до можливостей продовжувати свою пропаганду. Нижче — детальне пояснення.
1. Країни-імпортери мають мінімізувати закупівлі енергоносіїв російського походження. Країни ОПЕК, США, Канада мають наростити видобуток нафти, щоб з часом взагалі усунути російську нафту на світовому ринку. На перехідний період забезпечити принцип у торгівлі з РФ — нафта в обмін на продовольство. Не всі країни можуть дозволити собі відразу повністю відмовитись від російської нафти чи газу. Однак всі країни можуть поставити Росію останньою в список країн, звідки може здійснюватися імпорт. Також можна затягувати платежі за нафту і газ — зважаючи на фінансові санкції, платежі відмовляється робити все більше західних банків. Це не створить додатковий тиск на ринок, але все-таки не дозволить Росії повноцінно включатись у продаж нафти та газу у світі, отримувати доходи на потреби агресивної війни.
2. ЄС повинен перейняти управління газових сховищ в ЄС, які контролює “Газпром”, щоб не повторювати ситуацію з недостатнім їх заповненням напередодні зими. У 2021 році Газпром не заповнював свої сховища, що стало однією з причин підвищення цін в ЄС. Станом на лютий цього року, ситуація залишається критичною, а російські посадовці погрожують ще вищими цінами на газ для ЄС.
Необхідно забезпечити спільне управління з ЄС ГТС України, використання її як резервного сховища для Європи. Забезпечити пріоритет у розвідці та розробці українських газових родовищ (2 місце в Європі за запасами) та витіснення Росії з Європейського ринку.
3. ЄС має конфіскувати активи, що належать російським енергетичним компаніям, або передати їх в тимчасове управління своїм національним концернам. Це стосується газопроводів (OPAL, Nord Stream, частина «Ямал-Європа»), об’єктів хімічної промисловості, електрогенерації, нафтопереробки. Частки російських компаній в їхніх європейських компаніях-посередниках мають бути заморожені. Приклад Молдови показує, як легко Росія маніпулює власністю за кордоном, щоб створювати тиск на владу в країні.
4. Країни всього світу мають зупинити співпрацю з «Росатом» та її дочірніми структурами. Залежність від Росії в атомній енергетиці — абсолютно те саме, що і залежність від Росії в газовому секторі. Словаччина вже почала відмовлятись від такої співпраці, важливо, щоб інші країни також слідували цьому прикладу. Також, мають бути запроваджені санкції на постачання російського урану.
Створити в Україні завод по виробництву ядерного палива для заміни російського.
5. Відомі міжнародні PR агентства мають припинити співпрацю з російськими енергетичними компаніями, такими як «Газпром». Агітація за будівництво «Північного потоку-2» в Європі є дуже яскравим прикладом, скільки коштів російська влада вкладала в інформаційну пропаганду, використовуючи свої державні енергетичні компанії. Потрібно припинити підтримувати поширення маніпуляції.
6. ЄС має змусити Росію виконати європейське законодавство і дати доступ до постачання газу з країн Центральної Азії. Європейська Комісія, в рамках створеного Енергетичного Союзу, вже давно мала би розробити єдиний шаблон договору на постачання енергоресурсів з Росії, щоб не дозволяти «Газпрому» маніпулювати кожною країною. Такий шаблон має містити вимогу до Росії працювати за європейським законодавством. Якщо такі норми будуть вимагати одночасно всі покупці з боку ЄС, у Росії не буде інших варіантів, ніж погодитись. Додатковим фактором тиску має стати відновлення Єврокомісією антимонопольного розслідування щодо впливу РФ на газові ціни в ЄС у 2021-2022 рр.
7. Країни ЄС і США повинні вимагати більш прозорого звітування російських енергетичних компаній. Саме непрозорість їхньої роботи, ігнорування стандартів ESG (екологічні, соціальні та управлінські) дозволяла викачувати сотні мільйонів доларів на підготовку до війни, збагачення влади, корупцію, незаконне захоплення територій інших країн. Публічне звітування по кожній ліцензії, наприклад, відповідно до стандартів ЕІТІ, має бути безумовною умовою для будь-якого діалогу з енергетичними компаніями. Це не вибір для Росії, а умови співпраці з нею.
8. Країни з особливими умовами ведення бізнесу (офшорні зони), повинні закрити всі офшорні компанії з російськими кінцевими бенефіціарами. Саме офшори є способом виведення російських грошей з зони публічного контролю до зони «чорної готівки», які фінансує корупцію, незаконне збагачення, а також війни в інших країнах. Знищення російських офшорів стане сигналом для інших країн з авторитарними режимами.
9. Великі нафтогазові гіганти мають продовжувати виходити з російських проектів, щоб не ділитись з Росією новими технологіями розробки природних ресурсів. Перші компанії — ВР, Equinor, Exxon — уже почали згортати свій бізнес із Росією. Важливо, щоб це робили й інші великі компанії, які поки не поспішають відмовлятись від співпраці або обмежуються кроками із «заморожуванням» інвестицій — такі як Total, Wintershall, Trafigura та інші. Важливо здійснювати тиск і на незахідні компанії, що мають частки у російських проектах — індійську ONGC Videsh, японські SODECO, JOGMEC, NEXI, Mitsui, Mitsubishi.
10. США, ЄС, Японія та інші країни мають заборонити банкам видавати кредити на енергетичні проекти в Росії чи спільно з російськими компаніями, заборонити експорт сучасних технологій. Будь-які нові ініціативи чи технології, які Росія хоче запровадити, повинні бути заблоковані, щоб не створювати можливості для Росії вести свою діяльність в обхід санкцій через маніпуляції.
Окремим глобальним напрямом роботи є створення універсальних механізмів щодо запобігання отримання російських коштів іноземними політиками та займання ними посад в російських компаніях.
Аналітичний центр DiXi Group
Громадянська мережа ОПОРА
Асоціація енергоефективних міст України
Всеукраїнська агенція інвестицій та сталого розвитку
Інститут соціально-економічної трансформації
Економічна експертна платформа
Інститут фінансів та права
Центр економічної стратегії
Трансперенсі Інтернешнл Україна
Центр соціально-економічних досліджень CASE-Ukraine
Співзасновник Українського інституту майбутнього Анатолій Амелін
Екоклуб
Трансперенсі Інтернешнл Україна
Громадська організація “Центр екологічних ініціатив “Екодія”