“Арка на Чорнобильській АЕС – це пам’ятник історії України”
Коли на найвищих рівнях йде мова про те, що АЕС виводиться з експлуатації довічно. Для мене вперше слово “вічність” має таку документальну закарбованість. Я не можу цього усвідомити. Здається, в цьому вся трагедія і вся велич Чорнобиля. Вічність, матеріалізована на папері – це феноменально. І водночас жахливо.
Чому ти вирішила актуалізувати тему Чорнобиля в проекті ONUKA? Коли ти його створювала, то вже знала, що рано чи пізно порушуватимеш тему катастрофи?
Я ніколи не думала настільки наперед. Коли починалася ONUKA, не могла уявити, що все розвинеться до таких масштабів. Амбіції були, мабуть, разів у сто меншими.
Пісню Чорнобильській катастрофі я хотіла присвятити ще наприкінці 2015-го року. Але так вийшло, що реліз відбувся у 16-му – це якраз було тридцятиріччя. Для мене “Vidlik’” означав дуже багато: і відлік нової музики, і відлік нової країни, і відлік до і після ЧАЕС. Журналісти перекрутили, що “Vidlik” про Чорнобиль, хоча йому присвячена пісня “1986”. В ній є фраза: “Life is too short, and death is so sure, and nothing for tomorrow has left” – життя коротке, а смерть настільки очевидна чи остаточна, і нічого на завтра не залишається. Але є акцент на те, що “We fly like a feather, so immune and free”. Малося на увазі, що ми літаємо, як пір’ячко в повітрі – такі ж незахищені та вільні. Як те пір’ячко у “Форресті Ґампі”. Чомусь в мене таке світле відчуття було.
А “Vidlik” – це не пряма присвята, а посилання. Перші фрази: “Я, дихати, хотіти. Я, припиняти, розмова”. Якби станція розмовляла, то вона говорила б саме цей текст в той день. І на тому, я казала, закрився цей гештальт у творчості ONUKA. Але так вийшло, що в альбомі “MOZAЇKA” є інструментальний трек “ARKA”. Він настільки казково-фольклорно-магічний. Це ніби благоговіння перед аркою. Напевно, в музичному плані це вираження тих емоцій, які я відчуваю. Арка на фотографіях абсолютно не така. Коли її бачиш вживу, вона величезна. А коли розумієш, що вона отак от підіймалася, потім наїхала, і буде захищати сто років… Звісно, перше питання: “А що після того, як мине сто років?”. Мені співробітник станції сказав: “Правильне питання. На жаль, воно тільки тебе зараз хвилює”. Але я думаю, що за сто років все зміниться.
“ARKA”– трек з нового альбому. В “Новом времени” ти говорила, що це “посвящение незаслуженно обделенному вниманием эпохальному событию, детский восторг перед монументальным сооружением, призванным уберечь человечество от новой угрозы”. Якої нової загрози?
Такої ж самої. Будь-якої техногенної катастрофи. Ми ж бачимо, що стаємо на ті ж граблі. Це ж не перша аварія. Я не уявляю, як могли дати дозвіл на будівництво станції в Щолкіному. Зараз вона входить до “Книги рекордів Гіннеса” як найдорожча, недороблена, у світі АЕС. Вона коштувала 500 мільйонів рублів. Їй залишалося менше року до введення в експлуатацію, і лише через Чорнобиль будівництво зупинили.
Арка. Що ти знаходиш в цьому образі? Які емоції?
Я думаю, велич, вінець інженерної думки, краса. Це новий пам’ятник історії України та споруда вселенського масштабу, яка точно переживе всіх, хто її зводив. Вона на таке й розрахована. І це просто безумство якесь.