З 24 лютого експорт викопного палива з росії морем та трубопроводами оцінюється у €63 мільярди. 71% цього обсягу (€44 мільярди) припадає на ЄС. При цьому експорт вугілля та газу з росії зростає – про це йдеться в аналізі за два місяці від Центру досліджень енергетики та чистого повітря (CREA).
Найбільшими імпортерами російського викопного палива за останні два місяці стали: Німеччина (€9,1 млрд), Італія (€6,9 млрд), Китай (€6,7 млрд), Нідерланди (€5,9 млрд), Туреччина (€4,1 млрд) та Франція (€3,8 млрд).
Аналітики CREA відзначають, що попри введені санкції поставки вугілля з росії зросли на 20%, а зрідженого природного газу (LNG) – на 50%. Закупівля газу Європейським Союзом через трубопровід зросла на 10%. Натомість за перші три тижні квітня загальний обсяг поставок нафти з росії до іноземних портів зменшився на 20% у порівнянні з довоєнним періодом (січень-лютий).
“Ми бачимо, що “зелений перехід” країн ЄС відбувається надто повільно. Зробленого недостатньо, адже ці стратегічні наміри поки що жодним чином не впливають на доходи росії від експорту викопного палива в короткостроковій перспективі. А це важливо, щоб припинити вбивства невинних українців та запобігти розширенню військових дій на інші країни вже сьогодні”, зазначає Костянтин Криницький, керівник відділу енергетики ГО “Екодія”.
В аналітичному брифінгу ідеться про те, що росія перенаправляє вантажі, які не приймають європейські покупці. Спостерігається явне зростання поставок нафти до Індії, Єгипту та інших «незвичайних» для російського експорту напрямків. Однак, поставок за новими напрямками недостатньо, на думку аналітиків, щоб компенсувати падіння експорту до Європи.
“Щоб зупинити війну в Україні варто покінчити з залежністю від викопного палива у світі. Тому ми підтримуємо ініціативу створення на рівні ООН Договору про нерозповсюдження викопного палива, який має забезпечити впорядкований перехід від викопного палива до чистих відновлюваних джерел енергії, приєднуючись у цьому до закликів 101 лауреата Нобелівської премії та понад 2750 науковців з усього світу. У нас немає часу чекати, на кону життя українців та життя всієї планети, яка потерпає від наслідків глобального потепління, спричиненого використанням викопного палива”, каже Олег Савицький, член правління ГО “Екодія”.
Морські поставки палива склали приблизно половину російського експорту у вартісному вираженні, 25% з них надійшло лише до шести портів ЄС. Це – Роттердам (орієнтовна вартість перевезень 1500 млн євро) і Маасвлакте (1200 млн євро) в Нідерландах, за ними слідують Трієст (1000 млн євро) в Італії, Гданськ у Польщі та Зебрюгге та Антверпен в Бельгії. Зупинка поставок лише в ці порти ліквідувала б 23% морського попиту на російське викопне паливо.
“ЄС щодня платить приблизно мільярд євро за російські енергоносії. Німеччина перебуває серед найбільших їх споживачів, а отже, є чільним спонсором війни в Україні. Українські кліматичні активісти написали до німецького Бундестагу відкритий лист із вимогою негайно запровадити ембарго на російський газ та нафту, аби припинити війну в Україні. Ми очікуємо одностайності у цьому питанні і якнайшвидше попри роботу російських лобістів, які щодня працюють над тим, щоб зберегти існуючі та розширити ринки збуту для свого кривавого палива, яке тримає в заручниках увесь світ”, каже Світлана Романко, координаторка кампанії Stand With Ukraine.
Зберігається значний попит на російські вуглеводні з боку бізнесу. Аналітики виявили поставки на об’єкти або судна, пов’язані з нафтовими компаніями: Ексон Мобіл. (Exxon Mobil), Шелл (Shell), Тотал (Total), Репсол (Repsol), БП (BP), Лукойл (Lukoil), Несте (Neste), Орлен (Orlen) та Трафігура (Trafigura); енергетичні підприємства РВЕ (RWE), КЕПКО (KEPCO), Тайпауер (Taipower), Тохоку Електрік Пауер (Tohoku Electric Power), Чубу Електрік Пауер (Chubu Electric Power), ТЕПКО (TEPCO), Киушу Електрік Пауер (Kyushu Electric Power); промислові підприємства Ніппон Стіл (Nippon Steel), ПОСКО (POSCO), Формоса Петрочемікал Корпорейшн (Formosa Petrochemical Corporation), Мітсубісі (Mitsubishi), Хюндай Стіл (Hyundai Steel), Сумітомо (Sumitomo) та ДжейФІ Стіл (JFE Steel).
Представники Глобального договору ООН в Україні зазначають, що великі нафтові компанії, енергопостачальники та промислові підприємства, які несуть значні зобов’язання перед довкіллям повинні самостійно вводити ембарго на російські вуглеводні для того, щоб відповідати оцінці ESG (Environmental, Social, and Corporate Governance).
“Математика війни проста – більше чверті федерального бюджету рф використовується на оборонні програми та фінансують війну в Україні. При цьому третину дохідної частини федерального бюджету становлять експорт вуглеводнів. Бізнеси мають більше важелів для швидкого переорієнтування, ніж уряди. Без сумніву, дії росії кваліфікуються світовою спільною як військові злочини. Тому співпраця з росією безпосередньо впливатиме на репутацію компанії, її ринкову вартість та відповідність Цілям сталого розвитку”, – каже Ольга Євстігнєєва, координаторка екологічних програм Глобального Договору ООН в Україні.
Центр досліджень енергетики та чистого повітря (CREA) заохочує всі уряди та корпоративних покупців російського викопного палива до рішучих дій, зокрема – спеціальних мит на російське паливо.
“Ми радимо припинити постачання російського палива третім сторонам, встановити тарифи на імпорт із росії, які спонукатимуть покупців, якщо є можливість, не купувати в росії й обмежуватимуть ціну, що сплачується російським постачальникам на спотових ринках, та якнайшвидше розробити план заміщення російського викопного палива відновлюваними джерелами енергії, заходами щодо підвищення енергоефективності та енергозбереження”, зазначає Лаурі Міллівірта, провідний аналітик Центру досліджень енергетики та чистого повітря (CREA).
Контакти для додаткової інформації:
yb@ecoact.org.ua