У Києві зʼявилися бігборди із закликом «Обирайте клас енергоефективності А». Це частина інформаційної кампанії громадської організації «Екодія», яка нагадує: перед тим як купити чи орендувати квартиру, варто звернути увагу не лише на ціну, площу та район, а й на те, скільки енергії споживає будинок.
Мета кампанії – привернути увагу до енергоефективності як важливого критерію при виборі житла. Адже від енергоефективності залежить не лише сума комунальних витрат, а й комфорт проживання – тепла зима без обігрівачів і прохолода влітку без постійного кондиціонування.
Енергетичне маркування – це система, яка вже знайома багатьом за побутовою технікою. Клас енергоефективності (від A до G) показує, наскільки ефективно будівля використовує енергію на опалення, охолодження, освітлення та гарячу воду. Клас А означає найменше споживання енергії, а G – найбільше.
Таким чином маркування дає змогу порівнювати різні варіанти житла. Наприклад, дві квартири можуть коштувати однаково, але одна з них «з’їдатиме» більше грошей щомісяця через слабке утеплення чи застарілі системи.
Як пояснюють в Екодії, за законодавством, кожна новобудова в Україні повинна мати енергетичний сертифікат з позначеним класом не нижче С. Але на практиці онлайн-платформи для вибору житла та забудовники часто не надають цю інформацію в оголошеннях, а покупці навіть не знають, що мають право її вимагати.
«Закон прямо зобов’язує агентства та маркетплейси повідомляти потенційних покупців або орендарів про енергетичні характеристики будівель. Ця інформація має бути вказана в оголошеннях, на сайтах агентств нерухомості, у рекламних матеріалах чи в брошурах. Але на практиці ця вимога часто ігнорується, і люди не знають, що купують», – пояснює Ірина Климась, фахівчиня з енергетичної політики «Екодії».
Крім того, наявність сертифіката може бути умовою участі в державних програмах з енергоефективності – наприклад, для отримання грантів чи пільгових кредитів на модернізацію житла.