Кабінет Міністрів прийняв Національну транспортну стратегію України до 2030 року. Згідно з затвердженим документом, метою Стратегії має бути зниження впливу транспортного сектору на довкілля та відповідність транспортних послуг потребам населення. Чи це дійсно так?
З головного, що передбачає стратегія:
- Зменшення обсягів викидів парникових газів у атмосферне повітря від автотранспорту до 60% рівня 1990 року, зокрема завдяки розвитку громадського транспорту та електротранспорту;
- Зростання частки електротранспорту у внутрішньому сполученні до 75% до 2030 року;
- Зріст рівня застосування альтернативних видів палива та електроенергії у транспортному секторі до 50% до 2030 року.
“Хоча передбачені завдання транспортної стратегії виглядають оптимістичними, насправді не все так яскраво. В стратегії зазначено про “зниження” викидів парникових газів до 60% рівня 1990 року, проте за даними Національного кадастру викидів парникових газів у 2015 році в Україні рівень викидів уже становив 26% рівня 1990 року. Тобто стратегія передбачає збільшити викиди майже на 34%. Натомість, дії Уряду мають бути спрямовані на реальне зниження викидів парникових газів у транспортному секторі, що є цілком досяжним та економічно обгрунтованим згідно з науковими розрахунками”, – коментує координаторка кампанії з транспортної політики Екодії Ганна Гуз.
Наступним кроком впровадження Стратегії буде розробка плану заходів на 2018-2020 роки, серед яких визначення ключових завдань та заходів; виконавців; основних етапів та графіку реалізації; оцінки ресурсів та витрат; механізму моніторингу, оцінки та перегляду.
Для зниження викидів від транспорту та покращення стану атмосферного повітря в містах необхідно віддавати перевагу принципам сталої мобільності. Відповідно до них, головними пріоритетами міста є пішоходи та маломобільні групи населення, велосипедисти і громадський транспорт, а вже потім – автомобілі.
Нагадуємо, що наразі кліматична мета України до 2030 року в секторі транспорту та інших секторах економіки – нарощувати викиди парникових газів. Це суперечить підписаній Україною та всіма країнами світу Паризькій угоді і згідно з міжнародними оцінками веде до глобального потепління на +4°С.
За додатковою інформацією звертайтесь:
Ганна Гуз
координаторка транспортної кампанії Екодії
тел. 093-595-1094
anna@ecoact.org.ua