Фото: Niels Ackermann / LUNDI13
Жителі села Оляниця, Вінницької області сподіваються, що умови проживання у селі покращаться. Після багатьох років, впродовж яких селяни відчувають біля своїх домівок інтенсивний рух вантажного автотранспорту для забезпечення промислової діяльності агро-гіганта “Миронівський хлібопродукт” (МХП), компанія нарешті завершила будівництво об’їзної дороги, що буде спрямовувати рух транспорту в села. Мешканці сподіваються, що новий об’їзний шлях допоможе зменшити шкоду, яку завдає транспорт “Нашої ряби”: постійний пил і сморід, нові ями на дорозі та вібрації від руху багатотонного транспорту, що спричиняють тріщини у будинках, розташованих поблизу дороги. Крім того, багато сільських жителів сподіваються на більш системне вирішення проблем пов’язаних із тривалими впливами від діяльності компанії – щодо забруднення повітря, води і ґрунтів від промислового тваринництва.
Фото: Niels Ackermann / LUNDI13
Впливи дорожнього руху у цифрах
Інтенсивне використання місцевих доріг МХП пов’язане з величезними масштабами його діяльності. Їхня місцева Вінницька птахофабрика нараховує понад 450 пташників, де одночасно утримується понад 17 млн курчат. Фабрика також орендує 25 000 гектарів земель сільськогосподарського призначення для вирощування зерна, для відгодівлі курчат. Дотепер центральна дорога через село Оляниця була головним транзитним маршрутом для перевезення курчат, частин курячих тушок, посліду, кормів, відпрацьованої води та інших вантажів між об’єктами птахофабрики. Від початку будівництва птахофабрики у 2010 році ця дорога була найкоротшим маршрутом між послідосховищем МХП і половиною їх місцевих пташників, з одного боку; та з іншого боку інкубаторним цехом, забійним цехом, заводом з виробництва кормів, станцією очищення відпрацьованих вод виробництва та рештою пташників. Сьогодні МХП нарощує будівництво нових об’єктів – це подвоїть існуюче виробництво курятини. МХП пишається тим, що Вінницька птахофабрика є найбільшою птахофабрикою у Європі.
Проблему трафіку було задокументовано у відео-матеріалах 2017 року. Жителі села скаржаться на те, що розміри, вага та швидкість вантажних автомобілів агропідприємства МХП псують дорогу і завдають шкоди прилеглим до неї будівлям, які споруджувались без розрахунку на те, що потрібно буде витримувати потужні вібрації через рух такої великої кількості багатотонних вантажівок. У стінах і дахах будинків, які розташовано біля центральної дороги, з’явилися помітні тріщини, яких до появи МХП не було. Ці тріщини незмінно виявляються у будинках, що стоять вздовж дороги, незалежно від того, коли їх було побудовано.
Інтенсивне використання дороги компанією спричиняє шумове і пилове забруднення, а також сморід від вантажу. Це постійно створює незручності для місцевих мешканців.
Ситуацію ускладнює швидкість руху автомобілів і відсутність ефективного контролю за швидкістю та безпекою дорожнього рух. Це наражає на небезпеку місцевих , які часто пересуваються пішки обабіч цієї дороги.
В рамках спостереження впливів дорожнього руху в листопаді 2017 року було встановлено камеру для відеофіксації руху вантажних автомобілів основною дорогою села Оляниця протягом 7 днів. Візуальне спостереження та порівняння автомобілів на відео з типами автомобілів, зареєстрованих на у компанії було встановлено, що дорогою щодня пересуваються в середньому 400 вантажівок (вагою 3,5 тонни та більше), які безсумнівно та вірогідно пов’язані з діяльністю MХП. Це означає, що на автомобілі, пов’язані з МХП, припадає приблизно 70% від усього руху вантажного транспорту на цій дорозі. Ці цифри ймовірно такоє є заниженими, оскільки дослідження враховувало тільки ті автомобілі, які пересувалися дорогою у світлу частину доби та тільки ті типи автотранспорту, які зареєстровано на компанію, а не на субпідрядників.
Фото: Тетяна Довгань
Рішення, на яке очікують вісім років
Відкриття об’їзної дороги відбувається після років скарг і протестів місцевого населення, починаючи ще від 2010 року. У 2015 році МХП відреагувало на таке занепокоєння місцевих розробкою проекту плану будівництва об’їзної дороги. У подальші роки строки завершення будівництва неодноразово відкладалися, у той час як масштабне розширення Вінницької птахофабрики МХП тривало за планом.
У 2016 році Тростянецька райадміністрація створила експертну комісію для розслідування і виявлення причин руйнування будинків, які розташовуються вздовж дороги. Комісія встановила у всіх будинках “масові пошкодження будівельних конструкцій” і дійшла висновку, що основними причинами руйнування є “безперервний рух великовагового транспорту…, перевищення швидкісного режиму великоваговим транспортом, … систематична зміна швидкісного режиму, а саме гальмування, прискорення, здійснення маневрів по виткій дорозі .” Члени місцевої громади також провели низку протестів, пов’язаних з проблемами дорожнього руху, включаючи протест, який відбувся в вересні 2017 року і під час якого жителі села Оляниця заблокували рух всього транспорту цією дорогою.
У червні 2018 року жителі села подали скарги до офісів підзвітності двох міжнародних банків, які надали кредити МХП для фінансування його діяльності у Вінницький області – Міжнародної фінансової корпорації і Європейського банку реконструкції і розвитку. У цих скаргах деталізовано впливи від діяльності Вінницької птахофабрики і Зернопродукту МХП. Скаржники попросили розпочати переговорний процес з МХП для обговорення проблемних питань місцевих громад та пошуку їх рішень безпосередньо з самою компанією. Сьогодні – через вісім років після того, як селяни вперше почали відстоювати свої права – будівництво об’їзної дороги нарешті завершено.
На думку селян, нова об’їзна дорога це перший позитивний крок до вирішення проблем з інтенсивним рухом вантажівок МХП. Водночас будівництво об’їзної дороги селяни чекали дуже довго і це не може розглядатись як єдиний необхідний захід. Об’їзна дорога буде ефективною тільки в тому випадку, якщо нею в обов’язковому порядку користуватимуться як працівники, так і підрядники МХП. Центральна дорога через Оляницю залишається найкоротшим маршрутом між багатьма об’єктами МХП. Щоб забезпечити скорочення руху через це село, МХП також повинен запровадити і забезпечити дотримання процедур, що вимагають використання об’їзної дороги, а не дороги через село. MХП також має вирішити й інші проблеми які виникли через такий значний вплив від регулярного та багаторічного користування цією дорогою, яке призвело до її руйнування, а також спричинило руйнування будинків місцевих жителів.
Хоча негативний вплив від вантажного транспорту став особливо відчутним для Оляниці, це не єдине село, яке зазнало негативних наслідків через діяльність МХП. Іншим селам також доведеться терпіти подібні проблеми через рух вантажівок з їх нестерпним смородом і пилом, задля забезпечення діяльності МХП з вирощування і забою курчат, а також виробництва зерна. Жителі сіл всього району також стурбовані іншими можливими негативними наслідками, такими як забруднення повітря і води, а також вплив на дуже цінні місцеві родючі ґрунти.
Скаргу, подану до міжнародних кредиторів МХП, було визнано правомірною, і місцеві жителі розпочинають переговори з МХП повною мірою вже найближчими тижнями. Об’їзна дорога є позитивним кроком, який, як сподіваються місцеві жителі, дасть сигнал про початок реального процесу розробки рішень для багатьох викликів місцевого населення що живе поруч із найбільшою у Європі птахофабрикою. Незважаючи на те, що розширення підприємства МХП вже розпочато, компанія повинна більш оперативно вирішувати проблемні питання місцевих жителів і підтвердити своє зобов’язання дотримуватися принципів сталого розвитку і практики відповідального господарювання.