Пам’ятка для громад, які планують розробляти власні плани справедливої трансформації або оновлювати вже існуючі.
Враховуючи процес вступу України до Європейського Союзу, важливо щоб Україна керувалася підходами та правилами, які застосовуються у ЄС до справедливої трансформації. Завчасне планування і впровадження існуючих практик дозволить у подальшому мінімізувати правові та фактичні суперечності та пришвидшить вступ до ЄС.
В Європейському Союзі основні принципи та типи проєктів, що підтримуються або не підтримуються, визначаються Регламентом (ЄС) 2021/1056.
Відповідно до законодавства ЄС, в межах справедливої трансформації недоцільною є підтримка проєктів, що передбачають:
- інвестиції у виробництво, переробку, транспортування, розповсюдження, зберігання або спалювання викопного палива. Зокрема, це стосується і встановлення когенераційних установок, адже вони передбачають використання викопного газу.
- виробництво, переробка та збут тютюну та тютюнових виробів;
- підприємства, що перебувають у скрутному становищі (перебувають на межі банкрутства або проходять через ліквідаційну процедуру);
- зняття з експлуатації або будівництво атомних електростанцій.
Деякі проєкти, хоч і не описані в вищезазначеному Регламенті, все ж певною мірою можуть порушувати цей та інші Регламенти та Директиви ЄС, зокрема через порушення принципу «не завдавати значної шкоди» («do no significant harm»). Зокрема це проєкти, що передбачають:
- використання первинної біомаси (лісової, сільськогосподарської) для енергетичних цілей — тобто використання вирощених рослин для енергетичних цілей або ж цілеспрямоване вирощування енергетичних культур. Це суперечить Директиві ЄС 2023/2413, в якій передбачено порядок пріоритетності використання біомаси та критерії сталості.
- спалювання відходів (зокрема для отримання електроенергії/тепла), тоді як можливе використання відходів для інших цілей; це суперечить ієрархії відходів, яка визначена Директивою 2008/98, що також відображено у Законі України “Про управління відходами”.
Завантажити пам’ятку:
Які проєкти громад не можуть вважатися проєктами справедливої трансформації? (PDF)