29 січня Президент підписав принйятий Верховною Радою України закон про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів (реєстраційний номер законопроєкту 12131). Закон відновлює обов’язковість моніторингу, звітності та верифікації (МЗВ) парникових газів в Україні.
Раніше, у зв’язку із введенням воєнного стану в Україні звітність в рамках МЗВ набула добровільного характеру відповідно до Закону України «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни». Тобто підприємства могли самостійно вирішувати, чи подавати звіти щодо своїх викидів парникових газів, чи ні.
Відновлення обов’язковості МЗВ є важливим кроком для нашої держави, що має значення не тільки в контексті європейської інтеграції України, але і для боротьби зі зміною клімату. На політичному рівні відновлення обов’язковості МЗВ під час воєнного стану було зумовлене й планами щодо створення національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів, належне функціонування якої буде неможливим без актуальної інформації про обсяги викидів парникових газів, що має забезпечитися саме через МЗВ. Верифіковані дані є основою для встановлення майбутніх квот на викиди, що робить МЗВ важливим складником системи торгівлі викидами.
Що передбачає закон про відновлення обов’язковості МЗВ?
Перш за все закон передбачає повернення обов’язковості подання операторами документів, визначених Законом України «Про засади моніторингу, звітності та верифікації парникових газів». Серед таких документів – план моніторингу викидів парникових газів (описує методологію та процедури моніторингу викидів на установці), звіт оператора про викиди парникових газів (щорічний звіт про обсяги викидів за попередній рік) та верифікаційний звіт (тобто звіт, підготовлений акредитованим верифікатором, що підтверджує точність та достовірність даних, наведених у звіті оператора).
Важливим аспектом є те, що закон враховує воєнний контекст та не відновлює звітність у форматі «як було». Так, закон передбачає особливі умови для тих операторів, чия установка:
- розташована на території, де ведуться бойові дії, або на тимчасово окупованій території;
- зазнала часткового руйнування внаслідок збройної агресії.
Фактично поширення обов’язку подання звітності, як і здійснення необхідних реєстраційних дій, залежатиме від місця розташування підприємств (установок) і ступеня їхніх пошкоджень. Наприклад, якщо установка розташована на території ведення бойових дій або тимчасово окупованій території, на оператора такої установки зобов’язання відповідно до закону поширюватимуться після відновлення експлуатації установки (якщо таке є можливим) або після припинення чи скасування воєнного стану, або ж визначення дати завершення тимчасової окупації території. Окрім цього, для полегшення роботи операторів запроваджено низку спрощень, зокрема щодо процесу реєстрації в Єдиному реєстрі з МЗВ викидів парникових газів. Також цей закон передбачає приведення Закону України «Про засади моніторингу, звітності та верифікації парникових газів» у відповідність до Закону України «Про публічні електронні реєстри». Функціонування Єдиного реєстру з МЗВ викидів парникових газів має бути узгоджено із загальними вимогами, встановленими законодавством для публічних електронних реєстрів. І, нарешті, прийняття цього закону є ще одним кроком на шляху до євроінтеграції. Як зазначає Міндовкілля, цей закон є важливим для продовження переговорного процесу та та декарбонізації за європейськими стандартами. Окрім цього, відновлення обов’язковості МЗВ також передбачено Планом Ukraine Facility – програми фінансової підтримки України від Європейського Союзу в розмірі 50 мільярдів євро.
Чому закон є важливим?
Відновлення МЗВ парникових газів в Україні та подальший розвиток цієї системи має ключове значення, адже МЗВ є інструментом отримання даних про викиди, що є важливим для подальшого розвитку кліматичної політики в Україні.
Окрім цього, Україна виконує ще одну умову в рамках процесу інтеграції до ЄС: мова йде про наближення імплементації Директиви 2003/87/ЄС, яка регулює систему торгівлі викидами ЄС, адже обов’язкова система МЗВ є частиною процесу впровадження національної системи торгівлі викидами. Більш того, наявність чіткої системи обліку викидів парникових газів, підвищує довіру міжнародних партнерів та створює передумови для отримання міжнародної підтримки й фінансування кліматичних ініціатив та проєктів як для держави, так і бізнесів.
МЗВ та доступ громадськості
МЗВ – це основа для визначення того, які обсяги парникових газів емітуються (тобто викидаються в атмосферу) від економічної діяльності вуглецеємних підприємств. Відповідно, система МЗВ для громадськості має бути інструментом отримання інформації про вуглецевий слід тих підприємств, діяльність яких спричиняє найбільше викидів парникових газів.
Відповідно до Закону України «Про засади моніторингу, звітності та верифікації парникових газів» (стаття 16), інформація про кількісні та якісні показники викидів парникових газів є відкритою і доступ до неї не може бути обмеженим, а відповідно до статті 17 громадськість також має право запитувати та одержувати від органів влади інформацію про їх діяльність у сфері моніторингу, звітності та верифікації в обсязі та порядку, встановленими законодавством. Проте на практиці доступ до публічних даних залишається обмеженим. Наразі офіційні інформаційні ресурси, що містять відомості про діяльність у сфері моніторингу та звітності викидів, є неповними: вони передбачають можливість ознайомлення з переліком установок (підприємств), але не містять відкритих даних про реальні обсяги викидів.
Водночас триває робота над удосконаленням інформаційних систем для покращення доступу до екологічних даних та забезпечення ефективнішої взаємодії забруднювачів із уповноваженим органом – Міндовкілля. Сподіваємося, що в результаті цих змін інформація про кількісні та якісні показники викидів парникових газів стане більш відкритою та доступною для громадськості, відповідно до принципу прозорості, передбаченого Законом про засади МЗВ.
Отже, прийняття законопроєкту щодо відновлення обов’язковості МЗВ – це важливий крок для України як на шляху євроінтеграції, так і задля втілення національної кліматичної політики, адже точні дані про викиди необхідні для розробки, моніторингу та коригування кліматичних заходів, що спрямовані на скорочення викидів та досягнення кліматичної нейтральності. Водночас, важливо забезпечити доступ громадськості до інформації про викиди парникових газів, яка, відповідно до законодавства, має бути відкритою. Це сприятиме підвищенню прозорості, залученню громадянського суспільства до моніторингу, а також зміцненню довіри до механізмів втілення національної кліматичної політики як з боку міжнародних партнерів, так і з боку суспільства.