Ефективна імплементація Нітратної директиви є ключовою для України на шляху до ЄС, але потребує скоординованої міжвідомчої взаємодії, що наразі ускладнена. Щоб запропонувати оптимальну модель для України, Екодія провела порівняльний аналіз розподілу державного контролю за дотриманням Директиви в країнах ЄС. Дослідження показало, що екологічні та сільськогосподарські органи в країнах ЄС співпрацюють, при цьому провідну роль у моніторингу та контролі часто відіграють саме екологічні органи (аналоги ДЕІ). Вони здійснюють прямий контроль за дотриманням вимог Директиви, зокрема щодо управління гноєм.
Поточна версія законопроєкту №11486 від 16.08.2024 “Про захист вод від забруднення, спричиненого нітратами із сільськогосподарських джерел” пропонує розподіл функцій контролю між ДПСС та ДЕІ, де роль ДПСС більш чітко виділена у межах контролю за реалізацією Програма дій щодо зон, вразливих до (накопичення) нітратів, а роль ДЕІ набагато слабша. Однак порівняльний аналіз результатів інспектувань Державної екологічної інспекції (ДЕІ) та ДПСС, проведений ГО “Екодія”, свідчить про доцільність розширення повноважень саме ДЕІ, оскільки вона вже виконує частину функцій, зокрема що пов’язано з поводженням із гноєм, які передбачені цією Директивою.
Завантажте Аналітичну довідку і дізнайтеся, як контроль за Нітратною директивою здійснюється в Польщі, Чехії, Литві, Латвії та інших країнах Західної Європи та чому саме ДЕІ має мати більше повноважень.
Заванатажити публікацію:
Довідка щодо розподілу повноважень між відомствами України щодо впровадження контролю за імплементацією Нітратної директиви ЄС (PDF)