Законопроєкт щодо добудови енергоблоків №3 і №4 Хмельницької атомної електростанції наразі перебуває на стадії розгляду у Верховній Раді України. Його ухвалення є ключовим для початку основних будівельних робіт та реалізації проєкту в цілому.
Добудовою енергоблоків займається Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом». Передбачається розміщення реакторних установок типу ВВЕР-1000 основну частину обладнаня для яких планують купити у Болгарії. Це обладнання було виготовлене в Росії для АЕС «Белене» та залишається на складах у Болгарії після зупинки проєкту у 2012 році.
Вартість спорудження ХАЕС 3 та 4, оцінена в 1,7 мільярдів євро, виглядає нереалістичною у світлі глобальних тенденцій. Останні європейські проєкти демонструють значне зростання вартості та тривалості будівництва атомних енергоблоків. Наприклад, вартість будівництва енергоблоку Фламанвіль-3 у Франції зросла з 3,2 до 12,4 мільярдів євро з 2007 року, і проєкт все ще не завершений. Подібні проблеми спостерігаються і на АЕС Моховце у Словаччині. Фінансуватися проєкт має коштом «Енергоатома», тож його вартість має бути закладена у тариф на відпуск електроенергії і покриватися за рахунок українських споживачів.
Нинішній проєкт добудови ХАЕС 3 та 4 значною мірою залежить від технологій та обладнання з російським походженням, що суперечить національним інтересам України та міжнародним санкціям. Реактори для нього планують придбати у Болгарії з недобудованої АЕС Белене. Це реактори ВВЕР-1000 серії 466Б, які не повністю відповідають сучасним стандартам безпеки, розробленим Асоціацією регуляторів Західної Європи для «відкладених проєктів». Вони не враховують принципів безпеки, які були розроблені після 1980-х років.
Також у літні періоди, коли температура підвищується, ХАЕС уже зараз змушена використовувати додаткову воду для охолодження реакторів з річки Горинь тому без проведення детальної оцінки водозабезпечення всього регіону, за врахування одночасної роботи чотирьох енергоблоків ХАЕС, немає підстав стверджувати, що даний проєкт не матиме негативного впливу як на екосистему Горині, так і на регіон в цілому та гарантувати безпечну роботу реакторів.
Крім того, законопроєкт про будівництво енергоблоків не враховує поточний стан споруд, які були побудовані ще в 1980-х роках і залишалися незавершеними понад 30 років. Немає також оцінки впливу на довкілля, як це передбачено законом.
Відсутність прозорої інформації про плани модернізації та адаптації існуючих об’єктів, а також про стан конструкцій та компонентів, які залишалися без належного обслуговування протягом тривалого часу, підвищує ризики проєкту. Особливу стурбованість викликає питання безпеки в умовах військового конфлікту, оскільки Україна посідає лише 30-е місце з 45 країн за Індексом ядерної безпеки.
На підставі наведених фактів, громадські організації закликають Верховну Раду України та Президента України припинити подальший розгляд та схвалення Закону про будівництво енергоблоків № 3 і № 4 Хмельницької АЕС. Організації аргументують, що проєкт суперечить національним інтересам України, становить загрозу для енергетичної безпеки країни і може мати серйозні екологічні та економічні наслідки.
Завантажити документ:
Спільна позиція громадськості стосовно загроз проєкту добудови третього та четвертого енергоблоків Хмельницької АЕС (PDF)