Смуги для громадського транспорту застосовують у всьому світі. У Пекіні, Монреалі, Берліні та Сеулі вони вже показали свою ефективність: швидкість автобусів збільшилася на 20%, а час у дорозі скоротився на 23%. Завдяки вільній смузі автобуси дотримуються розкладу, а спецтранспорт без перешкод дістається до місця виклику: швидка — до хворого, пожежні — до будинку у вогні тощо.
Однак у Києві це працює дещо інакше: смуг громадського транспорту мало та вони не завжди поєднані в єдину систему. До того ж, часто їх існування ігнорується: приватні авто виїжджають на них, а часом і взагалі використовують як парковку. І громадський транспорт продовжує стояти в заторах.
Над розв’язанням цієї проблеми ми й працювали в рамках кампанії «Звільни смугу». Нас турбував не лише комфорт, а й екологічність. Адже чим більше людей обирає громадський транспорт, тим менше на дорогах автівок, які забруднюють повітря, займають міський простір, створюють шум і посилюють зміну клімату викидами парникових газів.
Екодія з моменту свого заснування продовжила кампанію «Звільни смугу», ініційовану активістами Екоцентру.
Волонтерська команда допомогла нам дослідити проблему з різних боків. Ми разом рахували порушників на смугах громадського транспорту та наносили смуги на онлайн-мапу, що показує їх розташування та який громадський транспорт ними курсує.
А у 2018-му році влаштували перфоманс під стінами МВС. У постановці тодішній Міністр внутрішніх справ Арсен Аваков заїхав своїм авто на смугу громадського транспорту та спричинив затор, а обурені пасажири автобусу, стомившись від байдужості патрульної поліції до проблеми, самотужки оштрафували порушника.
Після перфомансу ми передали представнику Міністерства внутрішніх справ України звернення, яке підписали 1500 киян і киянок, із закликом забезпечити ефективну роботу громадського транспорту та увімкнути камери автофіксації ПДР на смугах для спецтранспорту. Ці камери дозволять контролювати дотримання правил на дорогах, зокрема і на смугах громадського транспорту, а порушники будуть змушені сплачувати штрафи.
У червні 2020-го року зусиллями численних активістів та активісток влада нарешті почала запускати перші камери автофіксації порушень. Нині у Києві їх 20, одна з яких фіксує порушення на смузі громадського транспорту.
Цьогоріч ми прийняли рішення завершити кампанію “Звільни смугу”, хоча попереду ще багато боротьби. Однак транспортний благоустрій Києва не залишиться без уваги, адже ним займаються та продовжать займатися інші ініціативи — урбаністичні рухи.
Тим часом ми більше уваги приділимо протидії зміні клімату та адаптації до неї. Якщо вас цікавить розвиток сталого транспорту, стежте за цими ініціативами: Агенція просторового розвитку Zvidsy, Велодень Київ, Доступно.ЮА, Рада з урбаністики Києва, Спiльнота ЛПТ України (легкий персональний транспорт), Студія Перехрестя, Урбан куратори, Урбанина, Центр Урбаністичних Студій, KPI urban squad, U-Cycle (Асоціація велосипедистів Києва), Urban Crew.
Контакти для додаткової інформації:
Дар’я Лазарєва, dl@ecoact.org.ua