Президенту України
Володимиру Зеленському
Прем’єр-міністру України
Денису Шмигалю
Віце-прем’єр-міністру з питань європейської
та євроатлантичної інтеграції України
Ользі Стефанішиній
Голові Верховної Ради України
Руслану Стефанчуку
Копія:
Комітет Верховної Ради України з питань
інтеграції України з Європейським Союзом
Комітету Верховної Ради України з питань
екологічної політики та природокористування
Комітету Верховної Ради України
з питань економічного розвитку
Комітету з питань енергетики
та житлово-комунальних послуг
Комітету Верховної Ради України з питань
аграрної та земельної політики
ЗВЕРНЕННЯ
щодо необхідності продовження євроінтеграційних довкіллєвих та кліматичних реформ
Представники понад 20 екологічних громадських організацій звертають увагу на необхідність продовження довкіллєвих реформ, що безпосередньо пов’язані із процесами євроінтеграції та післявоєнного відновлення України.
Повномасштабний наступ росії на територію України вніс зміни у пріоритетність сфер суспільного життя, ставлячи наперед питання безпеки та економічної стабільності. Проте євроінтеграційний курс України залишається незмінним, що свідчить про необхідність впровадження важливих реформ по збереженню довкілля відповідно до затвердженого законодавства ЄС, включно з відповідністю Європейському зеленому курсу. Також, подальше впровадження довкіллєвих реформ є необхідною передумовою для сталого та “зеленого” повоєнного відновлення, на пріоритетності якого Ви неодноразово наголошували.
Протягом останнього року майже усі євроінтеграційні довкіллєві реформи призупинилися. На національному рівні робляться кроки для адаптації законодавства про відходи або ж подальшої розробки національного реєстру викидів та перенесення забруднювачів, проте просування інших важливих законопроєктів для зеленого відновлення України призупинилось (наприклад, законопроєкт “Про території Смарагдової мережі”, “Про державний екологічний контроль” тощо).
Натомість активно просуваються питання дерегуляції господарської діяльності, процес якої є закритим і непублічним для громадськості. Це може призвести до погіршення стану довкілля, який був критичним ще до 24 лютого, і стан якого ще більш погіршився у ході ведення бойових дій. Прикладами вже ухвалених або планованих до ухвалення небезпечних законодавчих ініціатив є зокрема ті, що покликані спростити перетворення цінних охоронних природних екосистем у сільськогосподарські; що необґрунтовано знімають окремі екологічні обмеження на господарську діяльність (наприклад, рубки лісів), тощо.
Відтермінування або припинення транспозиції європейських регуляторних актів у сфері довкілля є невиправданим та перешкоджатиме у майбутньому, оскільки Україна планує подальший модернізований розвиток економіки під час відновлення. Саме тому, ми закликаємо продовжувати наближення українського законодавства у сфері захисту довкілля до європейського вже зараз.
“Зелене відновлення України” лунає в заявах як основний принцип, прийнятий як в Україні, так і в Європейському Союзі. Але фактичні дії, які б забезпечили дійсно “зелене” відновлення та розвиток України, здебільшого не реалізуються. Більш того, робота над покращенням Національного плану відновлення України не відбувається, а робочі групи, покликані доопрацювати план, не скликаються. Також турбує питання, що план базується на ідеї окремих проєктів від Міністерства захисту довкілля і природних ресурсів та інших ЦОВВ, замість інтеграції екологічної збалансованості і пріоритетів Зеленого курсу в усі сфери розвитку держави.
Зелене відновлення має забезпечувати декарбонізацію всіх секторів економіки, збереження екосистем та мінімізацію забруднення навколишнього середовища, справедливий процес відновлення для різних верств населення, досягнення кліматичної нейтральності у довгостроковій перспективі, але не пізніше 2050 року.
Одним з рішень для забезпечення інтересів населення під час відновлення України має стати якісне залучення українського громадського сектору до процесу розробки бачення відновлення та до прийняття рішень. Не менш важливим є забезпечення доступу до інформації, у тому числі екологічної, що був суттєво обмежений з лютого 2022 року. Для прикладу, суттєво обмежено можливість участі громадян у процедурі оцінки впливу на довкілля (ОВД), хоча обґрунтування таких обмежень залишається сумнівним.
Тому ми, представники понад 20 екологічних громадських організацій звертаємо Вашу увагу на необхідності:
- Відновити наближення українського законодавства у сфері довкілля, визначеного Угодою про Асоціацію України з ЄС (див.Додаток №1 до цього Звернення) протягом 2023 року.
- Забезпечити якісне залучення громадськості до процесів прийняття рішень, що стосуються відновлення України, а також забезпечити доступ до екологічної інформації.
- Відновити прозору та інклюзивну роботу в робочих групах з подальшого опрацювання Плану відновлення України для його представлення в якісному вигляді на конференції з відновлення в Лондоні влітку 2023.
Додаток №1 “Перелік довкіллєвих та енергетичних реформ важливих у процесі євроінтеграції України” (можна переглянути у PDF версії документу)
З повагою
ГО, які підтримали звернення:
Наталія Гозак, ГО “Центр екологічних ініціатив “Екодія”
Олексій Василюк, ГО “Українська природоохоронна група”
Олена Кравченко, МБО “Екологія-Право-Людина”
Богдан Проць, ГО “Дунайсько-Карпатська Програма”
Степан Кушнір, ГО “Хмельницький енергетичний кластер”
Олена Павленко, ГО “Діксі Груп”
Андрій Мартинюк, ГО “Екоклуб”
Юлія Мельник, ГО “Еколтава”
Василь Сегін, ГО “АНТС”
Анастасія Мартиненко, ГО “Zero Waste Society”
Ольга Паржицька, ГО “Екопарк Осокорки
Олексій Шуміло, ХМГО “ЕкоПраво-Харків”
Скок Анастасія ГО, “Save Dnipro”
Олександр Степаненко, ЕГО “Зелений Світ”
Дмитро Карабчук, ГО ЛІіС
Наталія Чоловська, ЛМГО “Екотерра”
Світлана Романко, Razom We Stand
Богдан Вихор, ГС “Всесвітній фонд природи Україна”, WWF-Україна
Анастасія Загоруйчик, ГО «Офіс довкілля»
Ірина Миронова, ГО «Нуль відходів Львів»
Максим Бабаєв, Українська кліматична мережа
Катерина Сорока, ГО “Єдина Планета”
Завантажити документ:
Ця публікація підготована у рамках проєкту «Закриття циклу: справедливий енергетичний перехід, розроблений містами та регіонами» за фінансової підтримки Європейського Союзу. Зміст публікації є відповідальністю ГО «Екодія» і вона за жодних обставин не може вважатися такою, що відображає позицію Європейського Союзу.