Неприпустимим є подальше відтермінування імплементації Директиви Ради 91/676/ЄEC від 12 грудня 1991 року щодо захисту вод від забруднення, спричиненого нітратами з сільськогосподарських джерел (далі – Нітратна Директива) у частині визначення зон, вразливих до накопичення нітратів (надалі – вразливі зони).
Нітратна Директива спрямована на зменшення забруднення вод азотовмісними сполуками від розподілених cільськогосподарських джерел і має подвійну ціль: зменшити забруднення вод та запобігти такому забрудненню у майбутньому.
Транспонування Нітратної Директиви в національне законодавство належить до зобов’язань України з часу підписання Угоди про Асоціацію. Достатніх імплементаційних заходів щодо цієї Директиви досі не вжито. Більше того, зараз існує ризик чергового відтермінування імплементації Нітратної Директиви. Таке відтермінування може мати місце за відсутності остаточного спільного рішення щодо визначення вразливих зон: Міндовкілля, Держводагентство пропонує визначити всю країну як вразливу зону, а Мінагрополітики вбачає у цьому обмеження для здійснення господарської діяльності с/г підприємствами.
Державне агентство водних ресурсів України у проєкті Планів управління річковими басейнами запропонувало визначити всю територію України як зону, вразливу до нітратів у короткостроковій перспективі. Втім, зараз активними є ініціативи щодо зміни такої позиції і визнання зоною, вразливою до нітратів, значно меншої території України або невизнання цих зон взагалі.
Впровадження положень Директиви може бути корисне не тільки для здоров’я людей і довкілля, але й вигідне аграріям, адже Нітратна Директива спрямована також і на запобігання нераціональним втратам та підвищення ефективності використання фермерськими господарствами азотовмісних речовин (нітратів): добрив, гною тощо. Тому в умовах воєнного стану та дефіциту добрив, виробництво яких залежить від газової промисловості, чи не найбільше у запровадженні Нітратної Директиви в Україні має бути зацікавлений саме аграрний бізнес.
Виходячи із викладеного і враховуючи, що кращі сільськогоподарські практики ЄС є балансом між економічними, соціальними та екологічними інтересами, відтермінування імплементації Директиви Ради 91/676/ЄEC від 12 грудня 1991 року щодо захисту вод від нітратного забруднення з сільськогосподарських джерел у частині визначення зон,вразливих до нітратів, є неприпустимим.
Враховуючи зазначене, ми закликаємо:
- Затвердити Плани управління річковими басейнами у редакції, що визначає всю територію України як зону, вразливу до (накопичення) нітратів.
- Оновити строки та заходи з імплементації Нітратної Директиви із врахуванням її цілей та з фокусом на (1) налагодження ефективної системи моніторингу вод як поверхневих, так і підземних; (2) забезпечення підвищення обізнаності та навчання фермерів щодо вимог Нітратної Директиви та підвищення ефективності використання добрив із можливістю для громадського контролю за виконанням поставлених задач.
Завантажити документ: