Широкого розголосу набув лист Служби безпеки України до Прем’єр-Міністра України “Щодо виникнення передумов до дестабілізації роботи Об’єднаної енергетичної системи України”, в якому йдеться про неналежне виконання своїх обов’язків НЕК “Укренерго”, у тому числі у зв’язку із тенденцією до зростання темпів приєднання до енергосистеми України об’єктів відновлюваної енергетики.
Екодія звертає увагу на суперечливість деяких тверджень СБУ та їх невідповідність національним інтересам та міжнародним зобов’язанням України.
1. Щодо тези про “загрозу національній безпеці України”
Довгостроковою загрозою національній безпеці є імпорт викопних палив (вугілля для роботи ТЕС, паливних збірок для роботи АЕС) та проблеми, які супроводжуються їх використанням: економічні, соціальні, екологічні. Натомість, розвиток відновлюваних джерел енергії (ВДЕ) зможе суттєво зміцнити енергетичну безпеку держави. Саме тому “Енергетична стратегія України до 2035 року”, затверджена 18.08.2017 Кабінетом Міністрів України, ставить за мету збільшення частки ВДЕ в енергобалансі та електробалансі до більш ніж 25% у 2035 році.
Дослідження «Перехід України на відновлювану енергетику до 2050 року» державного “Інституту економіки та прогнозування” Національної академії наук України, підтверджує економічну та технічну можливість переходу України на 91% ВДЕ вже до 2050 року.
Окрім того, ДП “НЕК “Укренерго” підтвердило у своїй офіційній позиції, що “… об’єкти відновлюваної енергетики (сонячні та вітрові електростанції), які працюють в об’єднаній енергосистемі (ОЕС) України, не несуть жодної загрози для енергетичної безпеки держави та сталої і надійної роботи енергосистеми країни”.
2. “Зафіксовано тенденцію до стрімкого зростання темпів приросту приєднання до електричних мереж ОЕС України об’єктів відновлюваної енергетики”
Стрімке зростання темпів приросту ВДЕ в Україні обумовлено:
-
розвитком ринку ВДЕ та відповідними світовими тенденціями;
-
наявністю підтримки нових об’єктів ВДЕ через “зелений тариф”;
-
стратегічними державними цілями з розвитку ВДЕ: 11% до 2020 року згідно Національного плану дій з відновлюваної енергетики, мінімум 25% до 2035 року згідно діючої Енергетичної стратегії України.
Отже, зазначена тенденція є очікуваною і запланованою. Зростання темпів приросту об’єктів ВДЕ також відповідає міжнародним зобов’язанням України в рамках Енергетичного співтовариства та Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Зокрема таким зобов’язанням є виконання затверджених цілей Національного плану дій з відновлюваної енергетики.

Сонячна електростанція у Харківській області
Поряд з цим деякі цифри, наведені в листі СБУ, не відповідають дійсності, зокрема стосовно того, що “… загальний приріст потужності ВДЕ за останні 9 місяців становить понад 2800 МВт”. Згідно даних НКРЕКП, станом на кінець третього кварталу 2018 року загальна встановлена потужність ВДЕ в Україні складає 1803,6 МВт, а реальний приріст за 9 місяців склав 429 МВт (269 МВт за січень-червень та 160 МВт за липень-вересень).
3. “Всупереч інтересам держави протягом 2017-2018 років […] ДП “НЕК “Укренерго” здійснювалась видача та погодження технічних умов”
Стратегічним інтересом нашої держави, як вже зазначалося вище, є розвиток відновлюваної енергетики. Це обумовлено низкою факторів:
-
необхідністю у близькому майбутньому виводити з роботи старі потужності ТЕС та АЕС, які вже відпрацювали свій проектний термін служби;
-
енергетичною безпекою держави та критичною необхідністю зменшити енергетичну залежність від імпортних викопних палив;
-
екологічною безпекою держави та кліматичною політикою (зокрема, ратифікованою Верховною Радою України міжнародною Паризькою угодою).
У свою чергу, ДП “НЕК “Укренерго” згідно Кодексу системи передачі не має права відмовляти у приєднанні об’єктів ВДЕ та видачі технічних умов. Безпека та стабільність роботи ОЕС України також є відповідальністю оператора мереж, який, згідно офіційної позиції, вже працює над викликами, пов’язаними з необхідністю забезпечувати сталий баланс між виробництвом та споживанням електроенергії, у тому числі у зв’язку із запланованою зміною енергобалансу.
4. “В “Острові Бурштинської ТЕС” ДП “НЕК “Укренерго” видано/погоджено технічних умов на приєднання до електричних мереж в обсязі понад 550 МВт, що у випадку невпровадження системи прогнозування або реалізації інших запобіжних заходів, спричинить відхилення величини експорту електричної енергії, узгодженої з Польським регулятором, вище/нижче допустимої величини …”
Експорт електроенергії з території Бурштинського острову технічно може здійснюватися лише у Словаччину, Угорщину та Румунію. Експорт електроенергії в Польщу здійснюється окремою лінією-вставкою постійного струму, яка дозволяє видавати потужність із Об’єднаної Енергосистеми України. Польский регулятор може нараховувати збитки лише за відхилення обсягів поставок по цій лінії.
Потужність СЕС та ВЕС, введених в експлуатацію в межах Бурштинського острову станом на 2-й квартал 2018 року, складає лише 85 МВт. При цьому встановлена потужність ВЕС та СЕС, яка може бути інтегрована в енергосистему Бурштинського острову без спеціальних заходів оцінюється фахівцями Укренерго в поточних умовах (при збереженні експорту та існуючих обсягів внутрішнього споживання електроенергії) на рівні 280-300 МВт. Для подальшого збільшення потужності СЕС та ВЕС у 2020-2028 роках може бути потрібне введення в експлуатацію балансуючих та резервних потужностей.
Зважаючи на ці факти, загрози суттєвого відхилення обсягів експорту з Бурштинсього острову та виникнення збитків для ДП “Укренерго” наразі немає.
Водночас маємо зазначити, що створення якісної системи прогнозування погодних умов, що впливають на обсяги генерації СЕС та ВЕС, модернізація мереж та введення в експлуатацію резервних та балансуючих потужностей (в тому числі акумуляторних систем) є актуальними завданнями для держави та відповідних установ: Міненерговугілля, НКРЕКП, НЕК “Укрненерго”.
5. “В умовах планомірного та обґрунтованого розвитку ОЕС України, а також її подальшої інтеграції в європейську континентальну систему ENTSO-E вчинення дискримінаційних та упереджувальних дій щодо технічної політики ДП “НЕК “Укренерго”, нехтування технологічними вимогами та регламентами роботи мережі є неприпустимими”:
Підготовка до інтеграції з ENTSO-E вимагає підвищення надійності роботи енергосистеми України, її екологічних та технічних показників, дотримання відповідних стандартів. Оновлення генеруючих потужностей за рахунок введення в експлуатацію ВЕС, СЕС та інших об’єктів ВДЕ є необхідною складовою цього процесу.
ENTSO-E підтримує цілі ЄС та країн-членів щодо нарощування частки ВДЕ в енергобалансі, а збільшення частки відновлюваних джерел енергії в балансі ОЕС України відповідає євроінтеграційному курсу. Сонячна та вітрова енергетика відіграють все більшу роль в енергосистемі Європейського Союзу. Зокрема, за прогнозами Міжнародного енергетичного агентства до 2027 року вітрова енергетика стане найбільшим джерелом генерації електроенергії в Європі.
Плани та практика розвитку Об’єднаної енергетичної системи України мають наближатися до планів та практики країн-членів Європейського Союзу, де розвиток відновлюваних джерел енергії визначено пріоритетним напрямком.
Отже, розвиток відновлюваної енергетики є визначальним для енергетичної незалежності нашої країни та виконання міжнародних зобов’язань в рамках Угоди про асоціацію з ЄС та кліматичної Паризької угоди.
В цьому контексті нагальними задачами є:
-
якісне впровадження реформи ринку електричної енергії та прийняття нового законодавства для забезпечення конкурентних умов виробництва електричної енергії з відновлюваних джерел;
-
забезпечення системної державної підтримки генерації з відновлюваних джерел енергії для залучення інвестицій у сектор;
-
приділення особливої уваги розвитку розподіленого малого та середнього виробництва енергії, що сприятиме збалансуванню енергетичної системи.
За додатковою інформацією звертайтесь:
Ірина Головко
Керівниця енергетичного відділу
ГО «Центр екологічних ініціатив «Екодія»
Олег Савицький
Експерт з енергетичної та кліматичної політики
ГО «Центр екологічних ініціатив «Екодія»
Розвивай енергію майбутнього разом з нами!
Дізнатись більше про нашу діяльність в напрямку Енеретики.