Екодія разом з низкою громадських організацій звернулася до уряду з пропозиціями в рамках громадського обговорення проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державної цільової програми справедливої трансформації вугільних регіонів України до 2030 року».
У своєму листі ми наголошуємо на необхідності визначення чітких критеріїв, за якими проєкти можуть вважатися такими, що відповідають цілям справедливої трансформації. Адже сам по собі факт реалізації проєктів у вугільних громадах ще не означає, що вони сприяють справедливій трансформації. Відсутність таких критеріїв є однією з ключових слабких сторін запропонованої Програми.
Пропонуємо врахувати, що:
- В контексті євроінтеграції важливо, щоб заходи, передбачені в Програмі, відповідали критеріям, визначеним у Регуляції про створення Фонду справедливої трансформації (Regulation EU 2021/1056), зокрема це стосується заходів, які наразі не відповідають пріоритетам справедливої трансформації, які визначені на рівні ЄС, наприклад:
- Розвиток когенерації передбачає інвестиції в обладнання, що використовуватиме викопне паливо (газ), тоді як відповідно до вищезгаданої регуляції інвестиції у cпалювання, транспортування та використання викопного палива не є прийнятними.
- Необхідно щоб програма визначала заходи, пов’язані з інфраструктурою/майданчиками ТЕС, що будуть виводитися з експлуатації. Водночас, згадується Енергетична стратегія до 2050 року, в якій передбачено, що ТЕЦ та ТЕС будуть переводитися на комбіноване паливо (природний газ / біометан) або інші технології зі схожими характеристиками, що знову суперечить вищезгаданій регуляції (у разі використання газу).
- Пропонуємо, щоб Програмою було визначено, як саме зазначені в програмі заходи будуть поєднуватися з місцевими планами/стратегіями справедливої трансформації, та чи взагалі враховано це Програмою.
- Пропонуємо, щоб у Програмі були надані уточнення до заходу 3, показника 3) “кількість жителів вугільних територіальних громад, які отримали доступ до децентралізованих системи теплопостачання на альтернативних джерелах” – громадський сектор застерігає, що такі заходи:
- Не повинні призводити до переходу від централізованого до індивідуального або автономного опалення, щоб уможливити системний перехід від опалення на викопному паливі до опалення з використанням інноваційних технологій, а саме відновлюваних джерел енергії або теплових насосів.
- Не повинні передбачати інвестиції у спалювання викопного палива (в тому числі газу) – що пов’язано з відповідністю раніше згаданій регуляції, а також необхідністю поступового переходу на відновлювані джерела енергії, в той час як подальші інвестиції у викопне паливо сповільнюють цей перехід.
- Рекомендуємо використовувати формулювання “відновлювані джерела енергії” замість “альтернативні джерела енергії”, передбачаючи відповідність оновленій Директиві ЄС щодо відновлюваних джерел енергії (EU 2023/2413).
- Пропонуємо Програмою передбачити інвентаризацію закритих шахт. Відповідно до Метанового регламенту ЄС (EU 2024/1787), який Україні необхідно буде імплементувати в процесі вступу до ЄС, всі шахти які були закриті або покинуті протягом 70 років до вступу регламенту в силу (a caме з 4 серпня 1954 року) мають бути інвентаризовані в базі даних, а також має здійснюватися моніторинг викидів метану із закритих шахт.
- Пропонуємо передбачити Програмою вирішення питання щодо прав власності на території та інфраструктуру шахт у процесі їх ліквідації. Не вирішення цього питання може бути перешкодою для використання території шахт та інфраструктури для проєктів на базі ліквідованих підприємств. Навіть якщо вирішення цього питання не визначається даним документом, варто додати уточнення, яким НПД це буде вирішено.
- Звертаємо увагу, що організаційний порядок та підходи до закриття шахт мають бути переглянуті та приведені у відповідність до норм та стандартів ЄС для забезпечення прозорості, екологічної безпеки та ефективності цього процесу, включаючи повторне використання матеріалів та інфраструктури.
- Відповідно, потрібно розробити новий нормативно-правовий порядок закриття шахт та ухвалити рішенням КМУ, а також розробити і прийняти нові технічні вимоги до проектів закриття шахт на заміну застарілому та неякісному стандарту
СОУ 10.1.05400632.1:2004 Проект ліквідації вугільних шахт України. Склад і зміст проекту, який створює умови для системної корупції та не забезпечує екологічної безпеки при закритті шахт. - Нові технічні вимоги мають передбачати можливість перепрофілювання та повторного використання інфраструктури закритих шахт, включати заходи для скорочення викидів метану, захисту та очищення ґрунтових вод від забруднення, а також передбачати контроль над станом закритих шахт в частині моніторингу викидів метану та оцінки впливу закриття шахти на ґрунтові води.
- Звертаємо увагу, що показники, визначені у Програмі, не зовсім відображають зміст заходів та є більше відображенням реалізації заходів, ніж показниками, які здатні оцінити успіх процесу трансформації. Наприклад, створення індустріального парку не обов’язково гарантує успіх диверсифікації економіки.
- Пропонуємо, щоб Програмою було визначено, як саме буде відбуватися справедлива трансформація прифронтових та тимчасово окупованих територій – чи буде якось плануватися трансформації до деокупації, або чи будуть сплановані або здійснені певні заходи після деокупації. Ці громади згадуються у Програмі, проте жодним чином не уточнено, який саме підхід до трансформації цих територій.
- Пропонуємо додати безпекові заходи: напрямок гуманітарного розмінування вугільних громад Донеччини та Луганщини, залучення міжнародних та національних організацій – операторів протимінної діяльності, які будуть здійснювати заходи з протимінної діяльності за кошти міжнародних донорів, у тому числі інформування населення щодо ризиків, пов’язаних з мінами та вибухонебезпечними залишками війни, нетехнічне та технічне обстеження забруднених територій.
Громадські організації, що долучилися до підготовки коментарів:
Центр екологічних ініціатив “Екодія” (ГО “Екодія”)
Луганський обласний правозахисний центр “Альтернатива”
ГО “Стоїмо Разом” (Razom We Stand)
ГО “Центр антикризових досліджень”
ГО Покровська правозахисна організація “Щит”
ГО “Добропільський центр молоді “ДОБРО”
ГО Екоклуб