Електроавтомобілі прийнято вважати екологічно безпечним транспортом. Під час використання вони не спричиняють парникових викидів, тому є важливим інструментом боротьби зі зміною клімату. Вони не викидають вихлопних газів і не забирають в нас можливості дихати на повні груди. В короткостроковій перспективі електромобілі допоможуть, але згодом доведеться відмовлятися і від них – на користь прогулянок пішки, велосипедів і громадського транспорту.

Спалюючи бензин, дизель та газ, двигуни внутрішнього згорання забруднюють повітря оксидами вуглецю, азоту, двоокисом сірки, озоном, бензолом та дрібнодисперсними твердими частками. Ці речовини згубно впливають на здоров’я людей.

  • Оксид вуглецю (чадний газ) вступає в реакцію з гемоглобіном крові та утруднює процес газообміну в клітинах, що призводить до кисневого голодування.
  • Оксиди азоту провокують астму та респіраторні алергічні реакції.
  • Діоксид азоту знижує опір людини до захворювань, призводить до кисневого голодування, підсилює дію канцерогенних речовин, сприяючи виникненню злоякісних новоутворень.
  • Сірчистий газ у поєднанні з іншими забруднювачами і вологою подразнює очі, ніс і горло, шкідливо впливає на легені.
  • Дрібнодисперсні частинки у діаметрі 10 мікрометрів (PM10) впливають на дихальну і серцево-судинну систему – їх вплив ми відчуваємо через першіння у горлі та алергічні реакції.
  • Дрібнодисперсні частинки у діаметрі 2.5 мікрометрів (PM2.5) відкладаються у легенях і судинах, можуть спричиняти серцеві напади, діабет і рак. Більше про вплив транспорту читайте тут.

Чимало киян відчули на собі вплив транспортного забруднення восени та наприкінці січня, коли через високу вологість та туман шкідливі викиди автотранспорту спричинили алергічні та респіраторні реакції, подібні до застуди чи астми. Насправді, ми дихаємо цим завжди, але під час туману утворився смог, і це стало більш помітно.

Спалювання викопного палива призводить і до викидів вуглекислого газу, який не є безпосередньо небезпечним для здоров’я людини, але призводить до зміни клімату та пов’язаних із нею негативних наслідків, в тому числі і для здоров’я.

Зменшення кількості автомобілів на двигунах внутрішнього згорання допомагає покращити якість повітря в містах. Цьому сприяє заміна бензинових/дизельних авто на електромобілі, але лише у короткостроковій перспективі. Для довготривалого зниження впливу на здоров’я людей та клімат електромобілі не підходять. І ось чому.

За нинішнього розподілу виробництва електроенергії в Україні, коли значна її частина виробляється з вугілля, газу та ядерного палива, ми переносимо шкідливе забруднення з міста в інше місце – туди, де спалюють вугілля та газ, а також туди, де видобувають та збагачують радіоактивну руду. Люди, що проживають навколо електростанцій, зазнають впливу тих самих забруднювачів: малих твердих часток (пилу, сажі), оксидів сірки тощо. Україна, як й інші країни світу, має якнайшвидше відмовитися від викопного палива і перейти на відновлювальну енергетику – сонячну, вітряну. Цей процес уже відбувається і потребує підтримки як держави, так і кожного та кожної з нас.

Навіть якщо електромобілі не викидають шкідливих газів за рахунок спалювання викопного палива, вони так само піднімають пил з дороги, який подразнює наші легені та судини. Значну частину цього пилу автомобілі створюють самі через стирання шин.

Так само, як і звичайні автомобілі, електромобілі займають простір міст, який стає  дорожчим і ціннішим, оскільки все більше людей переїжджають у міста. Це створює дискомфорт для мешканців і блокує простір, який інакше можна було би використати для дерев, зелених зон, зупинок екологічно чистого громадського транспорту, велосмуги, станції громадського прокату велосипедів чи самокатів.

Перехід на електромобілі є виправданим з точки зору впливу на довкілля і є необхідною умовою відмови від викопного палива для сповільнення зміни клімату. Але з часом кількість електромобілів також потрібно буде знижувати, аби забезпечити комфортні, безпечні і здорові умови для містян.

Довгострокове рішення – відмова від приватних автомобілів на користь громадського транспорту, мікромобільності та пішої ходьби. Нам потрібно уже зараз готувати для цього наші вулиці та міста.