У піраміді пріоритетності учасників дорожнього руху найвище стоять пішоходи та користувачі велосипедів, а за ними – мікромобільних транспортних засобів: самокатів, моноколес тощо. Наступний за важливістю громадський транспорт, про який ми писали раніше.
Чим зручніша інфраструктура у місті для пішоходів та велосипедистів, тим більше людей віддають перевагу сталому пересуванню, а не приватним авто, які забруднюють повітря та продукують більше парникових газів. Таким чином сфера транспорту швидше скорочує залежність від викопного палива та зменшує викиди.
Проаналізувавши Стратегію сталої та розумної мобільності ЄС, “Екодія” рекомендує містам вживати такі заходи у сфері мікромобільності для скорочення викидів:
- Розробляти плани розвитку велосипедної інфраструктури (програми, стратегії, концепції) і виконувати їх. Не можна зробити мобільність у місті сталою без чіткого плану та узгодженості всіх заходів.
- Пріоритизувати захист вразливих учасників дорожнього руху. Покращення і оновлення інфраструктури з високим ризиком має стати пріоритетом інвестицій в інфраструктуру.
- Обладнати для пішоходів 100% довжини магістральних доріг у населених пунктах до 2030 року. А для велосипедистів – мінімум 50% довжини магістральних доріг у містах. Під “обладнанням” розуміється не лише тротуар чи велодоріжка, а і транспортні розв’язки, орієнтовані на пішоходів та велосипедистів, мінімізація підземних пішохідних переходів на шляху, облаштування занижених бордюрів тощо.
- Якісно збирати та аналізувати дані, вести розслідування ДТП за участі пішоходів та користувачів мікромобільних транспортних засобів.
- Розробити путівники велосипедних маршрутів та заохочувати туристів подорожувати велосипедом.
- Заохочувати поїздки на навчання/роботу мікромобільним транспортом, зокрема велосипедами.
- Розвивати прокати мікромобільного транспорту, зокрема велосипедів.
Ходьба пішки та їзда на велосипеді не продукують парникові гази напряму та мають значно нижчий рівень опосередкованих викидів, ніж громадський та приватний транспорт. Тому для розбудови кліматично-нейтральних міст до 2050-го року слід почати з рекомендацій саме в області велотранспорту і мікромобільності.
Матеріал підготовлено за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в межах грантового компоненту проєкту EU4USociety.
Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження» та Європейського Союзу».