Стратегія сталої і розумної мобільності ЄС (Sustainable and Smart Mobility Strategy) – це бачення розвитку міської та міжміської мобільності до 2050 року. Вона містить завдання зі скорочення викидів парникових газів від транспорту: розвиток громадського транспорту, мікромобільності, заміну залізницею авіаперельотів і автобусних міжміських сполучень, оптимізацію вантажних перевезень і створення транспортних хабів. У Стратегії не забули навіть про такі деталі, як, наприклад, негативний вплив на повітря від стирання покришок авто.
Національна економічна стратегія України, яку затвердив Кабмін у березні цього року, визначає, що Україна має стати вуглецево нейтральною до 2060-го року. Це означає, що кожен із секторів економіки, зокрема і транспорт, має виділяти не більше парникових газів, ніж природні екосистеми можуть поглинути. Саме тому адаптація Стратегії сталої і розумної мобільності ЄС в Україні необхідна для розвитку держави.
Транспорт продукує 12% викидів парникових газів в Україні і має потенціал до їх скорочення. Для цього, поміж іншого, місцеві органи влади мають прийняти та запровадити Стратегії сталого міського розвитку, які включатимуть сталі рішення з розвитку транспортної інфраструктури.
Ефективний швидкий громадський транспорт у містах – можливість розвантажити дороги від заторів та покращити якість повітря. Як цього досягти?
- Виділити або добудувати смуги громадського транспорту та забезпечити контроль їх цільового використання. Це дозволить міському транспорту рухатися без перешкод, а відповідно, швидше перевозити більшу кількість людей.
- Встановити системи зчитування геолокації громадського транспорту в дорозі, системи зв’язності між транспортом і дорожньою інфраструктурою. Наприклад світлофори можуть регулюватися адаптивно, щоб надавати пріоритет громадському транспорту і зробити пересування ним ще швидшим
- Синхронізувати міський транспорт з міжміським сполученням, щоб не витрачати час на пересадках. Тобто якщо в місто прибуває електричка чи регулярний автобус, містяни мають комфортно з них пересісти на тролейбус/трамвай/автобус і навпаки, встигнути вчасно дістатися вокзалу до відправлення.
- Розмістити на зупинках оновлювані розклади руху громадського транспорту з інформацією про можливі пересадки.
- Оптимізувати маршрути для зручної пересадки між популярними маршрутами, що ведуть у віддалені кінці міста.
- Запровадити комбінований електронний квиток на декілька видів транспорту, розрахованих на час поїздки, а не на кількість використаних видів транспорту. Це дозволить зручніше пересідати з одного виду транспорту на інший.
- Покращити можливості для пересування людей з інвалідністю та маломобільних людей у громадському транспорті (підвищені платформи зупинок, низькопідлогові автобуси і тролейбуси, інформування людей з вадами зору, інформування різними мовами).
Матеріал підготовлено за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в межах грантового компоненту проєкту EU4USociety.
Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження» та Європейського Союзу.