Законопроєкт 12089 “Про внесення змін до Цивільного кодексу України щодо посилення захисту прав добросовісного набувача” було зареєстровано 3.10.2024, а вже 20 листопада Верховна рада ухвалила його у першому читанні. У пояснювальній записці зазначено, що ці зміни є необхідними для захисту прав та інтересів добросовісних набувачів – тобто тих фізичних та юридичних осіб, які у законний спосіб придбали майно, що було раніше відчужене із порушенням закону. Простими словами, йдеться для осіб, які офіційно приватизували або купили земельні ділянки, сформовані іншими особами на землях, які заборонено приватизувати: території природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, річок та озер, землі лісового фонду (останні можуть переходити у приватну власність лише зі згоди Кабміну).
ГО “Екодія” вбачає у цьому законопроєкті ризики можливого узаконення приватизації екологічно цінних земель, які за законом мали б перебувати у державній або комунальній власності. Тому ми розробили пропозиції у вигляді порівняльної таблиці для покращення законопроєкту. Зокрема, хотіли б звернути Вашу увагу на таких основних моментах:
- Терміни оскарження незаконно приватизованих ділянок. Ухвалена у першому читанні редакція законопроєкту передбачає, що оскаржити (витребувати) незаконно набуте майно у добросовісного набувача можна лише протягом 10 років після його передачі. На щастя, обмеження по термінах не поширюється на витребування ділянок у межах заповідних територій. Але ділянки, які були нелегально приватизовані у межах лісового фонду, прибережних смуг водойм чи територій Смарагдової мережі до 2014 року, залишаться у їхніх нинішніх власників і будуть й надалі використовуватись із порушеннями. Ми пропонуємо прибрати обмеження по термінах оскарження і для згаданих 3-х категорій земель, які мають високу екологічну цінність.
- Відшкодування вартості витребуваних ділянок. Згідно ухваленої депутатами редакції, повернення незаконно відчужених земель у власність держави або громади можливе лише за умови відшкодування нинішнім власникам ринкової вартості ділянок за рахунок коштів відповідного бюджету. На нашу думку, це хибне рішення, оскільки відшкодовувати збитки добросовісним набувачам мають особи з вини яких земель ділянки були незаконно вилучені з державної або комунальної власності та продані (надані) добросовісним набувачам. Кошти платників податків мають витрачатись на більш пріоритетні цілі, ніж виправлення помилок конкретних осіб, які незаконно відчужили суспільне майно.
Завантажити повний текст звернення із порівняльною таблицею та обґрунтуванням пропонованих змін: