“Екодія” виступає за швидкий та комфортний громадський транспорт, який спонукав би людей рідше користуватися приватними автівками. Це допоможе місту не лише стати просторішим та зручнішим для пішоходів, а й стати набагато безпечнішим. Автомобілі – одне з головних джерел забруднення повітря, яке шкодить здоров’ю, та парникових викидів, які призводять до глобальної зміни клімату.
Автобуси, які їздять за графіком, зелені зони замість доріг та чисте повітря без автомобільних викидів – хіба таке можливо? Ми маємо кілька прикладів міст, яким вдалося цього досягти (і схожими на які ми хочемо бачити усі українські міста).
Цюрих, Швейцарія
У Цюриху смуги для громадського транспорту позначені знаками, розміткою та жовтим кольором дорожнього покриття. Вони можуть розташовуватись праворуч, ліворуч або посередині дороги. Смуга для велосипедистів може відокремлюватись або збігатися зі смугою для громадського транспорту. Недостатньо широкі дороги смуги громадського транспорту займають повністю. Автобуси приходять точно за графіком.
Міська влада з одного боку, покращує систему громадського транспорту, а з іншого – створює незручності для автовласників. Наприклад, рух автівок багатьма кварталами біля Левенплатц — однієї з найважливіших площ міста — заборонено. На вулицях, де такої заборони немє, встановлено таке обмеження швидкості, що пішоходи можуть спокійно переходити дорогу де їм заманеться. На перехрестях прибрали підземні переходи, тому автівкам довелося зупинятися частіше, а відтак рух центром міста став для них менш комфортним.
Звісно, така політика викликала низку протестів, однак виявилася досить ефективною: за останні п’ять років кількість пасажирів громадського транспорту збільшилася на 22 %, збільшилася кількість велосипедистів. У мерії повідомляють, що їхня мета — «відвоювати міський простір для пішоходів, а не спростити життя водіям».
Нью-Йорк, США
Найпоширеніший тип громадського транспорту — автобус. Є також міні-буси, автобуси-гібриди, звичайні автобуси. Смуги для громадського транспорту позначаються знаками та розміткою, фізично не огороджуються, проте часто виділяються червоною фарбою.
Так, у США поширені практики транспортних інновацій: у Сіетлі працює експериментальний транзит-тунель, яким одночасно рухаються і автобуси, і метротрам (система швидкісних трамваїв підземно-наземного типу).
Сеул, Південна Корея
Більшість автобусів у Кореї працюють на газі. Смуги для громадського транспорту відокремлені не лише у містах, а й на міжміських трасах. Наявна також система швидкісних автобусів BRT (Bus rapid transit), як правило з відокремленими смугами та транспортом підвищеної місткості. Смуги позначаються знаками, розміткою, а також кольором дорожнього покриття. Громадський транспорт вважається тут більш швидким за особистий, адже не стоїть у заторах і їздить точно за графіком.
У 2003 році у Сеулі запустили інформаційно-координаційну систему TOPIS, яка збирає зображення камер з 450 доріг і 3000 перехресть міста, а також контролює більше 8000 автобусів. Система передає містянам інформацію про затори, фіксує порушення, оновлює графік руху громадського транспорту в онлайн-режимі.
За даними мерії Сеулу, фокус на розвитку громадського транспорту дав хороший результат: місто стало більш зручним для мешканців. Сеульці активніше переходять на громадський транспорт, а міське управління будує нові пішохідні зони та велосипедні доріжки замість доріг. Ба більше, вони випустили з ”підземного полону” річку Чгонгечгон, на місці якої раніше проходила двоповерхова автострада. Тепер там розташована зелена зона для прогулянок і відпочинку. Також на зелені зони були перетворені декілька доріг. Мерія стверджує, що у пріоритеті побудова міста для пішоходів, міста для людей.
Берлін, Німеччина
Завдяки ефективному розподілу смуг громадський транспорт майже завжди приходить вчасно. Проте, порівняно з іншими містами у Берліні менша протяжність смуг громадського транспорт. Завдяки суворому спостереженню та штрафуванню, приватні автомобілі майже не заїжджають на смуги. Також працюють окремі світлофори для громадського транспорту, які вмикають зелене світло для автобуса, поки інші авто стоять на червоне. Усі світлофори міста поєднані у мережу і надають пріоритет громадському транспорту.
Наприклад, якщо на перехресті занадто довго горить червоне світло — ймовірно, Центр управління таким чином забезпечує ”зелену хвилю” автобусу, який через перевантаженість доріг автівками відстає від графіку і має таким чином його наздогнати.
Таллін, Естонія
З 2013 року усі зареєстровані мешканці міста можуть користуватися громадським транспортом безкоштовно. Це частина нової політики мерії, яка вирішила остаточно віддати пріоритет винятково громадському транспорту. Це рішення міста стало історією успіху: за один день у Таллінні громадським транспортом користується понад 470 тисяч пасажирів. До того ж вулиці вже вільні від приватних автомобілів, а весь проект підтвердив свою фінансову життєздатність. Талліну вдалося звільнити центральні частини міста від приватних авто завдяки кільком чинникам:
-
Розвиток системи Pargi ja reisi («паркуйся й їдь»), що дає можливість водіям безкоштовно залишати автомобіль на парковках на в’їзді до міста і без додаткової оплати пересісти на громадський транспорт. Також на ключових вулицях змінюється напрям руху: зранку більшість смуг рухаються у напрямку в’їзду до міста, а ввечері — у напрямку виїзду.
-
Максимальне підвищення комфортності громадського транспорту, що реалізується за допомогою нових рухомих складів, виділених смуг для швидкісного проїзду, відсутньої необхідності купувати проїзні та квитки. Сьогодні цей план виконується в експериментальному режимі, однак чиновники стверджують, що результати вже є позитивними.
Київ, Україна
А що ж в Україні і у нашій столиці – Києві?
Перші смуги пріоритетного проїзду громадського транспорту з’явились у Києві, Харкові, Львові та Донецьку на початку 2012 року під час підготовки до чемпіонату Європи з футболу. З того часу мережа смуг громадського транспорту у Києві зростає: станом на 2018 рік тут діють 22 відрізки, один з яких виділено делініатором (смуга на Шота Руставелі) та тимчасового пріоритету (у ранкові та вечірні пікові години вздовж Набережно-Рибальської). Волонтери Екодії розробили онлайн-мапу смуг громадського транспорту у Києві.
На жаль, ці смуги працюють неефективно. Основна причина — приватні авто, які займають автобусні смуги, незважаючи на Правила дорожнього руху. Згідно з ними, смуга для громадського транспорту призначена для транспортних засобів, що рухаються за встановленими маршрутами: автобусів, тролейбусів, маршрутних таксі. Це крайня смуга праворуч, що виділена розміткою та відповідним знаком. Виділені смуги мають утворювати коридор для безперешкодного руху маршрутного транспорту. Вони запобігають простою громадського транспорту в заторах і це забезпечує передбачуваність руху. Важливим є те, що виділені смуги також мають право використовувати служби екстреної допомоги та порятунку: швидкі, пожежні, газові, поліція та інші.
Однак зараз, на жаль, ці правила існують лише на папері, а позитивний досвід комфортного громадського транспорту – поки що лише у інших містах Європи та світу.
Яким чином можна звільнити смугу громадського транспорту у Києві від порушників? Читайте у матеріалах кампанії Екодії >>
Автори тексту та інфографік:
Видавництво БукРі